ساختار کابل کواکسیال

آشنایی با ساختار کابل کواکسیال

چکیده محتوای این صفحه

ساختار کابل کواکسیال به نحوی بوده ، که آن را متمایز از سایر کابل ها نموده است ‌‌. واژه ” کواکسیال ” از دو واژه لاتین “coaxium  ” و ” axis ” تشکیل شده است . کلمه “coaxium  ،” به معنی ” در هم آمیختن ، تنظیم کردن ” و کلمه “axis  ” به معنی ” محور ” است .

بنابراین ، کابل کواکسیال یک کابل بوده ، که در آن هسته فلزی آن به صورت محوری درون عایق قرار گرفته و پوشش فلزی ضد الکترومغناطیسی شده دارد . از این جهت ، چنین نامی برای چنین محصول انتخاب شده است .

چگونه با استفاده از کابل کواکسیال قادر به ایجاد ارتباط هستیم ؟

ساختار کابل کواکسیال آن را به محصولی خاص تبدیل نموده است . کابل کواکسیال در بسیاری از صنایع برای ارتباط داده‌های الکترونیکی با فرکانس بالا استفاده می‌شود . برای ایجاد ارتباط با استفاده از کابل کواکسیال ، شما به دو سر کابل نیاز دارید ؛ یک سر برای اتصال به منبع داده و دیگری برای اتصال به مقصد داده .

بسته به نوع ارتباطی که قرار است ، برقرار شود ، انتخاب کابل کواکسیال متفاوت خواهد بود . برای مثال ، در ارتباطات تلویزیونی ، از کابل کواکسیال RG استفاده می‌شود . همچنین ، در شبکه‌های کامپیوتری کابل کواکسیال RG-58 ، نیز جهت اتصال دستگاه‌های شبکه‌ای به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد .

بعد از اتصال کابل کواکسیال به منبع داده و مقصد داده ، شما می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی مختلف ، اطلاعات را به صورت دوطرفه و با سرعت بالا به یکدیگر منتقل کنید . ساختار کابل کواکسیال به نحوی بوده ، که انتقال داده ها به خوبی انجام شود .

چگونه با استفاده از کابل کواکسیال قادر به ایجاد ارتباط هستیم ؟

اجزای تشکیل دهنده کابل کواکسیال

ساختار کابل کواکسیال معطوف به اجزای تشکیل دهنده آن بوده ، که با بررسی هر کدام به خوبی قادر به تشریح هستیم ؛

  • بررسی هسته کابل کواکسیال :

هسته کابل کواکسیال یک سیم فلزی بوده ، که در مرکز کابل قرار خواهد گرفت. این سیم فلزی معمولاً از مس یا آلیاژهای مختلف تهیه می‌شود و برای انتقال سیگنال الکترونیکی با فرکانس بالا استفاده می‌شود

در کابل کواکسیال ، هسته به دلیل اینکه در مرکز کابل قرار دارد ، شدت سیگنال را بهتر حفظ می‌کند و همچنین از تداخل با سیگنال‌های خارجی جلوگیری می‌کند . این هسته به وسیله لایه‌ای از عایق ، محافظت شده  و سیگنال را بهتر و با کیفیت بالاتر منتقل می نماید .

در ادامه مبحث ساختار کابل کواکسیال همچنان ما را همراهی کنید ‌. بسته به نوع کاربری کابل کواکسیال ، هسته آن ممکن است با قطرهای مختلفی تهیه شده باشد . به عنوان مثال ، در کابل‌هایی که برای ارتباطات تلویزیونی استفاده می‌شود ، قطر هسته معمولاً بین ۱۸ تا ۱۴ AWG است . در کابل‌های شبکه‌ای و اینترنتی ، قطر هسته کمی کوچکتر است و معمولاً بین ۲۰ تا ۲۴ AWG می‌باشد .

  • بررسی عایق کابل کواکسیال :

حضور عایق در ساختار کابل کواکسیال اهمیت زیادی دارد . عایق کابل کواکسیال یک لایه از مواد نا رسانا بوده ، که هسته فلزی را از پوشش خارجی جدا می‌کند . این لایه عایقی برای جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی با سیگنال‌های خارجی بوده و حفظ شدت سیگنال در طی انتقال ، بسیار مهم است .

موادی که معمولاً به عنوان عایق کابل کواکسیال استفاده می‌شوند ، شامل پلی‌اتیلن ، فلورینه ، تفلون و پلی‌پروپیلن است . معمولاً ، پلی‌اتیلن به عنوان عایق در کابل‌های کواکسیال استفاده می‌شود ، زیرا می‌تواند باعث افزایش سرعت و دقت انتقال داده شود .

هدف اصلی از عایق کابل کواکسیال این است ، که از هدر رفتن انرژی و تداخل با دیگر سیگنال‌ها جلوگیری شود . برای این منظور ، عایق باید پایداری عالی در برابر گرما ، رطوبت و فشار داشته باشد .

لازم به ذکر است ، که عایق کابل کواکسیال باید همیشه با ضخامت و کیفیت مطلوب تولید شود ،  تا بتواند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد و از نظر عملکرد به بهترین صورت عمل کند .

  • بررسی شیلد کابل کواکسیال :

در ساختار کابل کواکسیال بایستی به شیلد توجه داشت . شیلد کابل کواکسیال یک لایه فلزی بوده ، که بر روی عایق کابل نصب شده و هسته کابل را از تداخل الکترومغناطیسی با سیگنال‌های خارجی حفظ می‌کند . این شیلد به علت این که به دور هسته قرار دارد ، به آن کمک کرده که از تداخل با سیگنال‌های خارجی جلوگیری شود و سیگنال‌ها با کیفیت بالا و بدون خطا منتقل شوند .

معمولاً ، شیلد کابل کواکسیال از فلزات نرم مانند ؛ مس ، آلومینیوم یا مس-آلومینیوم تهیه می‌شود . برای جلوگیری از پوسته شدن یا خرد شدن شیلد ، معمولاً آن را با یک لایه از پلاستیک پوشش می‌دهند .

در کابل‌های کواکسیال با شیلد دو لایه ، شیلد دوم بر روی شیلد اول نصب می‌شود و در کابل‌های با شیلد سه لایه ، شیلد دوم بین شیلد اول و هسته قرار می‌گیرد . این شیلدها باعث می‌شوند ، که کابل کواکسیال بتواند در برابر تداخلات الکترومغناطیسی و افزایش کیفیت سیگنال مقاومت کند . ساختار کابل کواکسیال به این آیتم وابسته است .

لازم به ذکر است که شیلد کابل کواکسیال باید با ضخامت مناسب و با کیفیت بالا تولید شود ، تا بتواند به طور کامل از تداخلات جلوگیری کند و عملکرد بهینه را به دست آورد .

  • بررسی روکش کابل کواکسیال :

روکش نیز عضو مهم ساختار کابل کواکسیال  می باشد . برای روکش کابل کواکسیال یک پوشش غیر فلزی طراحی شده ، که بر روی شیلد کابل نصب می‌شود و همچنین به دلیل این که به دور شیلد قرار دارد ، به آن کمک می‌کند که از تداخل با سیگنال‌های خارجی جلوگیری شود .

معمولاً ، روکش کابل کواکسیال از موارد نا رسانا ساخته شده است . بسته به نوع کاربرد کابل کواکسیال ، روکش ممکن است ، با ضخامت و عرض متفاوتی تهیه شود . برای مثال ، در کابل‌های مورد استفاده در شبکه‌های کامپیوتری ، روکش کابل کواکسیال معمولاً با ضخامت کمتری نسبت به کابل‌های تلویزیونی تولید می‌شود .

هدف اصلی از روکش کابل کواکسیال این است ، که بتواند شیلد کابل را به طور کامل از تداخلات خارجی جدا کند و همچنین به کابل کواکسیال از نظر محافظتی در برابر شرایط جوی و عوامل خارجی دیگر ، کمک می نماید . روکش کابل کواکسیال همچنین باعث می‌شود که کابل به صورت مناسب و سالم نصب شده و از نظر ظاهری به شکلی جذاب باشد . در ساختار کابل کواکسیال ، این لایه اهمیت زیادی دارد ‌.

لازم به ذکر است که روکش کابل کواکسیال باید با کیفیت بسیار خوب و با ضخامت مناسب تولید شده باشد ، تا بتواند ، به صورت کامل شیلد کابل را محافظت کند و عملکرد بهینه را ارائه دهد .

بیشتر بخوانید: ساختار اصلی کابل کواکسیال

انتقال امواج الکترومغناطیس توسط کابل کواکسیال

زمانی که ساختار کابل کواکسیال منحصر به فرد باشد ، انتقال امواج نیز به درستی انجام می شود . کابل کواکسیال یک نوع کابل ارتباطات الکترونیکی است ، که برای انتقال سیگنال‌های الکترومغناطیسی با فرکانس بالا به کار می‌رود . این کابل شامل هسته ، عایق ، شیلد و روکش است .

برای انتقال امواج الکترومغناطیسی در کابل کواکسیال ، اولین قدم تولید سیگنال الکترونیکی مورد نظر است ، که توسط دستگاه‌های مناسب تولید می‌شود . سیگنال سپس به هسته کابل ارسال شده و توسط آن برای انتقال آماده می‌شود .

هسته کابل کواکسیال معمولاً از مس یا آلیاژهای مختلف تهیه شده است و به عنوان رسانای سیگنال عمل می‌کند . هسته باعث انتقال سیگنال با کیفیت بالا و بدون تداخل ، به سایر دستگاه‌ها می‌شود .

سپس ، سیگنال توسط عایق کابل از هسته جدا می‌شود و از هدر رفت انرژی سیگنال جلوگیری می شود . شیلد کابل نیز از تداخل سیگنال با سیگنال‌های خارجی جلوگیری کرده و از نقص در کیفیت سیگنال ممانعت می‌کند .

در نهایت ، سیگنال توسط روکش کابل به صورت کامل پوشش داده می‌شود ، تا از شرایط جوی و عوامل خارجی دیگر محافظت شود . به طور کلی ، کابل کواکسیال با استفاده از هسته و شیلد ، می‌تواند سیگنال‌های الکترومغناطیسی را با کیفیت بالا و بدون تداخل منتقل کنند . این اجزا ساختار کابل کواکسیال را تشکیل می دهند .

کلام آخر

ساختار کابل کواکسیال به اجزای تشکیل دهنده آن و نحوه عملکرد تک تک آن ها وابسته است . برای خرید بهترین کابل ، بایستی به فروشگاهی معتبر همچون سیگنال ارتباط مراجعه شود و مستقیما از این شرکت بازرگانی کابل ، کانتکور ، آداپتور و … را خریداری کنید .

بیشتر بخوانید: کانکتور ام سی ایکس ( MCX )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *