کابل کواکسیال

آشنایی با کابل کواکسیال و نحوه ساخت آن ها

چکیده محتوای این صفحه

کابل کواکسیال یکی از روش‌های معمول برای انتقال سیگنال‌های رادیویی در مدارهای الکترونیکی است . این کابل شامل چند لایه از جنس مختلف بوده ، که ساختار آن را تشکیل می دهند .

لایه داخلی این کابل رسانا بوده و لایه خارجی آن عایق است . این محصول به عنوان یک محصول کاربردی در صنعت آر اف ، توانسته به خوبی سیگنال‌ ها را در مدار منتقل نماید . در این مقاله اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار می دهیم .

نحوه ساخت کابل کواکسیال

کابل کواکسیال جهت انتقال سیگنال‌های رادیویی و تلویزیونی به طور گسترده ای استفاده می شود . برای ساخت این محصول چندین مرحله طی خواهد شد ؛

  1. برای شروع ، ابتدا هسته مرکزی را با استفاده از تجهیزات خاص برش می دهند و قطر مد نظر را پیاده می سازند ‌.
  2. پس از تهیه هسته مرکزی ، عایق حول آن قرار داده شده و لایه دوم تشکیل می شود . می‌توانید از عایق‌های مختلفی مانند پلی‌اتیلن ، فلزات نرم ، الیاف شیشه‌ای و یا فوم پلاستیکی استفاده نمایید ‌.
  3. سپس ، سومین لایه یعنی شیلد که معمولا فویل آلومینیومی است ، روی لایه‌ی عایق قرار داده می شود و به دور هسته پیچیده خواهد شد ‌. البته به غیر از آلومینیوم از فلزات دیگری نیز برای ساخت شیلد استفاده می کنند ، که به خوبی جلوی نفوذ نویز و سیگنال‌های خارجی را می گیرند .

۴. در نهایت ، لایه‌ی بیرونی که معمولاً از PVC یا Teflon ساخته شده است ، بر روی شیلد قرار گرفته و ساخت کابل کواکسیال تکمیل می شود .

نحوه ساخت کابل کواکسیال

معروف ترین کابل های کواکسیال

کابل کواکسیال دارای مدل های مختلفی بوده ، که هر کدام را جهت انتقال داده ها در مدار های متعدد مورد استفاده قرار می دهند . معروف ترین نمونه این کابل ها ، LMR وRG  است ؛

  • کابل Lmr :

کابل LMR ( Low Loss Miniature Coaxial Cable ) یک نوع کابل کواکسیال با ضریب انعطاف بالا و کاهش افت فشار سیگنال است . این کابل‌ها در مقایسه با کابل‌های معمولی ، دارای کاهش افت و فشار سیگنال کمتری بوده و انتقال سیگنال را با کیفیت بالاتر انجام می دهد .

برخلاف کابل‌های کواکسیال معمول ، کابل‌های LMR دارای شیلد مسی با روکش پلی‌اتیلن هستند . همچنین ، در لایهٔ خارجی این کابل‌ها از PVC صنعتی به عنوان پوشش استفاده شده ، که مقاومت بالاتری در مقابل رطوبت و خوردگی دارد .

موارد زیر ویژگی های این کابل هستند ؛

– از دیگر قابلیت ها ، قابلیت ارائه در اندازه های کوچک و بزرگ

– قابلیت پشتیبانی از فرکانس‌های مختلف ، از جمله فرکانس‌های بالا

– قابلیت انتقال سیگنال با کیفیت بالا

– عمر مفید طولانی

با توجه به ویژگی‌های فوق ، کابل‌های LMR به خصوص در کاربردهایی که نیاز به انتقال سیگنال‌های با کیفیت بالا دارند ، مورد استفاده قرار می‌گیرند .

  • کابل RG :

کابل کواکسیال RG (Radio Guide) یکی از نوع‌های قدیمی تر کابل‌های کواکسیال است ، که در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم به طور گسترده در صنعت الکترونیک مورد استفاده قرار گرفت . هرچند که کابل‌های دیگری مانند LMR و .. . با کارایی بالاتر عرضه شده‌اند ، اما کابل‌های RG همچنان به طور گسترده در بازار وجود دارند .

ویژگی‌های کابل‌های RG به طور کلی شامل موارد زیر است ؛

– استحکام مکانیکی بالا

– قابلیت انتقال سیگنال‌های رادیویی و تلویزیونی با فرکانس‌های بالا

– کاهش افت فشار سیگنال کمتر نسبت به کابل‌های دیگر

با توجه به ویژگی مثبتی که در این نوع کابل کواکسیال مشاهده می شود ، قادر به بهره مندی از آن ها در صنایع مختلف هستیم ‌.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ساختار کابل کواکسیال

برتری کابل کواکسیال نسبت به سایر کابل ها

کابل کواکسیال به دلیل ساختار خاصی که دارد ، برای انتقال سیگنال‌های الکترونیکی و رادیویی با فرکانس‌های بالا بسیار مناسب است . در مقایسه با سایر کابل‌ها ، این محصول دارای پوسته‌ی فلزی است ، که محافظت بیشتری در برابر نویز الکترومغناطیسی ، تداخل داخلی و خارجی فراهم می‌کند .

همچنین شیلد داخلی آن از جنس فلز با کیفیت بسیار بالاست و از هر گونه تداخل الکترومغناطیسی جلوگیری خواهد کرد . بنابراین کابل کواکسیال در انتقال سیگنال‌هایی که حساسیت بالایی به نویز و تداخل دارند ، مانند سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ ماهواره ، تلویزیون ، رادیو و اینترنت پرسرعت عملکرد بهتری نسبت به سایر کابل‌ها دارند .

بهترین کمپانی سازنده کابل کواکسیال

در رابطه با کابل کواکسیال باید بگوییم ، که این محصول توسط کمپانی های مختلفی تولید می شود ، اما تنها برند های محدودی توانسته اند ، خود را به عنوان یکی از بهترین سازنده کابل های کواکسیال معرفی کنند .

به همین دلیل قصد داریم ، تا یک سری اطلاعات را در خصوص کمپانی سازنده این محصول ارائه نماییم . در حقیقت بهترین سازه به جزییات توجه ویژه ای داشته و محصولی فوق العاده را راهی بازار می کند ؛

  1. کیفیت ساخت : بهترین کمپانی‌ها برای تولید کابل‌های کواکسیال از مواد با کیفیت و فناوری جدید استفاده می‌کنند .
  2. عملکرد خوب : محصولاتی که توسط یک کمپانی حرفه ای تولید شده باشد ، عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت و از این محصولات برای انتقال سیگنال‌های دیجیتال ، آنالوگ ، تصویری و صوتی استفاده می نمایند .
  3. مقاومت در برابر نویز : بهترین سازندگان ، برای رفع نویز و تداخل الکترومغناطیسی (EMI ) در کابل های کواکسیال از فناوری های نوین بهره می جویند و در نهایت شاهد مقاومت منحصر به فردی در این محصولات هستیم .
  4. استحکام : کابل‌هایی با استحکام بالا و مقاوم در برابر خراشیدگی ، خوردگی و پوسیدگی ساخت چنین کمپانی هایی هستند .
  5. سازگاری با استانداردها : بهترین کمپانی‌های سازنده محصولات تولیدی خود را با استانداردهای رسمی تطبیق می دهند و تضمین می‌کنند که کابل‌های آن ها بهترین عملکرد را خواهد داشت ‌.
  6. قیمت مناسب : به دلیل تنوع بسیار زیادی که کابل‌های کواکسیال دارند ، یک کمپانی حرفه ای تمامی این محصولات را تولید کرده و به بازار مصرف ارائه می نماید . صد البته در کنار تنوع ، به کیفیت محصولات نیز به خوبی پرداخته می شود .

زمانی شاهد تولید بهترین کابل کواکسیال هستیم ، که کارخانه سازنده جزئیات زیادی را مد نظر قرار دهد .

کلام آخر

کابل کواکسیال یکی از بهترین محصولاتی است ، که جهت برقراری ارتباطات تولید شده است و در صنعت های گوناگون کاربرد دارد . این محصول با بهترین برند های جهانی توسط مجموعه سیگنال ارتباط در بازار داخلی ایران توزیع و پخش می شود .

بیشتر بخوانید: کانکتور ام ام سی ایکس ( MMCX )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *