تاریخچه کابل های کواکسیال

آشنایی با تاریخچه کابل های کواکسیال و نحوه عملکرد آن ها

چکیده محتوای این صفحه

تاریخچه کابل های کواکسیال بیان کننده نقش مهم آن ها در پیشرفت فناوری و تکنولوژی است . کابل کواکسیال یا cables Coaxial ، یک نوع کابل ارتباطی بوده ، که برای انتقال سیگنال های الکتریکی با فرکانس بالا مانند : سیگنال‌های تلویزیونی ، رادیویی و اینترنت استفاده می شود .

این کابل شامل یک روکش خارجی ، یک لایه عایق داخلی ، یک هسته فلزی و یک عایق دوم درونی است . هسته فلزی به عنوان رسانا عمل می کند و سیگنال را از داخل به بیرون انتقال می دهد . در این مقاله اطلاعات بیشتری را در رابطه با این محصول ارائه می نماییم ، لطفا با ما همراه شوید .

 

تاریخچه کابل کواکسیال

در رابطه با تاریخچه کابل های کواکسیال می توان گفت ، که کابل کواکسیال در سال ۱۹۳۰ توسط شرکت آمریکایی ردیو کارپوریشن (Radio Corporation of America ) به عنوان راه حلی برای انتقال سیگنال های تلویزیونی اختراع شد .

در آن زمان ، کابل ها مستقیما از آنتن به تلویزیون مرتبط می شدند ، که به خاطر فاصله افقی دور از منبع ، تداخل و اشکالاتی در تصاویر تلویزیون ایجاد می شد ، اما هم اکنون با تولید و اختراع کابل های کواکسیال ، سیگنال تلویزیونی با کیفیت بهتری از آنتن به تلویزیون منتقل می شود .

در دهه های بعدی ، با توسعه فناوری های جدید ، کابل کواکسیال به عنوان یک راه حل مناسب ، برای انتقال سیگنال های با فرکانس بالا ، در حوزه هایی مانند ؛ شبکه های کامپیوتری و اینترنت نیز مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر شاهد ترقی و پیشرفت بسیار زیادی برای این محصول هستیم . تاریخچه کابل های کواکسیال فوق العاده مهم بوده و ما را بیشتر با این محصول آشنا می کند .

 

کابل های کواکسیال چگونه عمل می کنند ؟

در مبحث تاریخچه کابل های کواکسیال ، نحوه کارکرد و عملکرد این محصول را تشریح می نماییم . کابل های کواکسیال برای انتقال سیگنال های الکتریکی با فرکانس بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند . این کابل شامل یک روکش خارجی ، یک لایه عایق داخلی ، یک هسته فلزی و یک عایق دوم درونی است .

هسته فلزی به عنوان رسانا عمل کرده و سیگنال را از داخل به بیرون انتقال می دهد . رسانایی هسته فلزی نیز باعث شده ، که سیگنال های الکتریکی با فرکانس بالا ، به صورت امواج الکترومغناطیسی توسط هسته فلزی حفظ شوند و از هدر رفت سیگنال جلوگیری گردد .

روکش خارجی کابل نیز به عنوان یک صفحه نگهدارنده عمل می کند و سیگنال را از تداخل با سیگنال های دیگر ، در محیط پیرامون حفظ می کند . علاوه بر این ، روکش خارجی به دلیل توانایی در حفظ شدت سیگنال ، به عنوان یک پوشش محافظ کابل نیز عمل می نماید .

عایق داخلی کابل کواکسیال نیز به عنوان یک لایه جداسازی بین هسته فلزی و روکش خارجی بوده و از تداخل داخلی سیگنال جلوگیری خواهد کرد .

با استفاده از کابل کواکسیال ، سیگنال الکتریکی از آنتن یا منبع به صورت امواج الکترومغناطیسی ارسال شده و توسط هسته فلزی منتقل می گردد و با استفاده از روکش خارجی ، عایق داخلی و روکش دوم ، از تداخل و هدر رفتن سیگنال نیز جلوگیری خواهد شد .

با بیان نحوه عملکرد این محصول ، در مبحث تاریخچه کابل های کواکسیال ، قطعا به درک و شناخت بهتری نسبت به مهم ترین محصول در صنعت RF خواهیم رسید .

 

اجزای تشکیل دهنده کابل کواکسیال

در ادامه ی مبحث تاریخچه کابل های کواکسیال بایستی اجزای تشکیل دهنده کابل کواکسیال را معرفی نماییم ، که به شرح زیر هستند ؛

  1. هسته فلزی ( Conductor ) : این بخش امواج الکتریکی را به داخل کابل و از داخل کابل به بیرون منتقل می‌کند . عمدتاً در کابل کواکسیال ، هسته فلزی شامل یک ماده عایقی با بالاترین رسانایی الکتریکی بوده ، که به شکل نواری و یا لوله‌ای درون کابل واقع شده است .
  2. عایق داخلی ( Dielectric ) : یک لایه‌ی عایق که کابل را جدا کرده و از تداخل بین هسته فلزی و روکش خارجی جلوگیری می‌کند . عمدتاً در کابل کواکسیال ، این بخش شامل یک لایهٔ عایق از پلی‌استر یا فوم پلی‌اتیلن می باشد .
  3. روکش خارجی (Shielding ) : این بخش به منظور حفاظت از سیگنال در مقابل تداخلات خارجی طراحی شده ، که با استفاده از فلزی نرم مانند مس و یا آلومینیوم و یا فویل تولید می شوند ، که به صورت نواری در اطراف عایق داخلی قرار دارند . عمدتاً در کابل کواکسیال ، روکش خارجی شامل یک لایه روکش از فولاد یا آلومینیوم و یا هر دو می‌باشد .

با توجه به اجزای تشکیل دهنده کابل کواکسیال ، این کابل باعث انتقال سیگنال الکتریکی با فرکانس بالا از منبع به مقصد با کیفیت بالا خواهد شد ، در بررسی تاریخچه کابل های کواکسیال متوجه خواهیم شد ، که این محصول در طول زمان دچار یک سری تغییرات شده است .

 

از کابل های کواکسیال در چه صنایعی استفاده می کنند ؟

همچنان در ادامه مبحث تاریخچه کابل های کواکسیال با ما همراه باشید . کابل های کواکسیال به عنوان یک راه حل مناسب برای انتقال سیگنال های مخابراتی با فرکانس بالا در صنایع مختلف استفاده می شوند . به عنوان مثال ؛

  1. صنعت تلویزیون و رادیو : کابل های کواکسیال برای انتقال سیگنال های تلویزیونی و رادیویی استفاده می شوند . در تاریخچه کابل های کواکسیال بیان شد ، که این کابل ها ابتدا در ابن صنعت بکار رفتند .
  2. صنعت اینترنت : کابل های کواکسیال از جمله راه حل های ارتباطی مورد استفاده در شبکه های کامپیوتری و اینترنت هستند .
  3. صنعت فضایی : این محصول برای انتقال داده ها و سیگنال های الکتریکی در فضای باز استفاده می شوند .
  4. صنعت پزشکی : در دستگاه های پزشکی مانند سونوگرافی و MRI نیز این کابل ها مورد استفاده قرار می گیرند .
  5. صنایع نظامی و امنیتی : کابل های کواکسیال به عنوان مسیر ارتباطی در تجهیزات نظامی و امنیتی مانند دوربین های مدار بسته بکار می روند .
  6. صنعت خودرو سازی : در سیستم های صوتی خودروها نیز این کابل فوق العاده وجود دارد و امواج را هدایت می نماید .
  7. صنعت صوتی و تصویری : از این محصولات برای انتقال سیگنال های صوتی و تصویری با کیفیت بالا استفاده می نمایند ، در واقع هر صنعتی که نیازمند انتقال امواج صوتی و تصویری است ، از این کابل ها استفاده خواهد نمود .

در واقع تاریخچه کابل های کواکسیال را ، کاربرد آن می سازد . چرا که نیاز صنایع برای انتقال داده های مخابراتی ، مسبب اختراع کابل های کواکسیال شد .

 

چه تغییراتی که در طول زمان بر روی کابل های کواکسیال اعمال شد ؟

برای بیان بهتر تاریخچه کابل های کواکسیال ، به تغییراتی اشاره خواهیم کرد ، که این محصولات در طول زمان با آن مواجه شدند . کابل‌های کواکسیال در طول زمان تحت تغییرات و بهبودهای مختلف قرار گرفته‌اند . به موارد زیر توجه نمایید ؛

  1. بهبود روکش خارجی : در کابل‌های کواکسیال با مرور زمان ، روکش خارجی بهبود یافته و به جای فلز نرم ، از جنس فلز سخت تر مانند فولاد و یا آلومینیوم استفاده می کنند .
  2. افزایش پهنای باند : با پیشرفت تکنولوژی ، کابل‌های کواکسیال با پهنای باند بیشتری ساخته می شوند ، که این امر منجر به افزایش سرعت و کیفیت انتقال داده ها شده است .
  3. بهبود عایق داخلی : با بهبود عایق داخلی کابل ، تداخل درونی کابل‌های کواکسیال کاهش یافته و کیفیت انتقال داده ها بهبود یافته است .
  4. کاهش نویز : با بهره‌گیری از فناوری جدید ، کابل‌های کواکسیال با کاهش نویز و تداخلات در محیط پیرامون ساخته می شوند ، که منجر به کیفیت بالاتر انتقال داده ها شده است .
  5. تولید کابل‌های کواکسیال با ظرفیت بیشتر : تولید کابل‌های کواکسیال با ظرفیت بیشتر ، امکان انتقال داده‌های بیشتر را در هر زمان و به سرعت بیشتری فراهم کرده است .
  6. استفاده از کابل‌های کواکسیال قابل اتصال به شبکه‌های دیجیتال : با پیشرفت فناوری ، کابل‌های کواکسیال با قابلیت اتصال به شبکه‌های دیجیتال و ارتباط بی‌سیم سازگار شده‌اند .
  7. بهبود عملکرد ضد آب : با بهبود عملکرد ضدآب کابل‌های کواکسیال ، این کابل‌ها برای استفاده در شرایط آب و هوایی سخت‌تر مناسب شده‌اند.

طبق تاریخچه کابل های کواکسیال ، در ابتدا ابن محصولات با چنین ویژگی هایی همراه نبودند و در ادامه با تغییراتی مواجه شدند .

کلام آخر

تاریخچه کابل های کواکسیال بیان می کند ، که چرا بشر به فکر ساخت چنین محصولی افتاد . این کابل های استثنایی به خوبی امواج را در مدار جابجا می نمایند و به واسطه آن ها شاهد پیشرفت های زیادی بوده ایم . مجموعه سیگنال ارتباط این محصول فوق العاده را به سرتاسر ایران ارسال می کند و مشکل تامین کابل کواکسیال با کیفیت را برطرف نموده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *