افت در کابل کواکسیال

افت در کابل کواکسیال در چه مواقعی به وجود می آید ؟

چکیده محتوای این صفحه

افت در کابل کواکسیال از دو عامل مختلف همچون خرابی فیزیکی در کابل ( ترک یا شکستگی در روکش خارجی ) و ضعف سیگنال بین دو دستگاه ایجاد می شود . افت وابسته به فرکانس است ، به این معنی که با افزایش فرکانس ، افت اضافی بیشتری در کابل کواکسیال ایجاد می‌شود .

علاوه بر این ، افت در کابل ممکن است ، منجر به تغییرات در طول موج سیگنال شود ، که به نوعی تغییر در فاصله بین حالت‌های پالسی سیگنال خواهد بود . وجود چنین شرایطی اصلا به نفع سیستم ارتباطی نبوده و بایستی حتما برطرف شود .

تعریف افت در کابل کواکسیال


افت در کابل کواکسیال
به افت قدرت سیگنال در طول کابل اشاره دارد . هنگامی که سیگنال توسط یک کابل کواکسیال از یک منبع به یک مقصد منتقل می شود ، در طول کابل از قدرت سیگنال کاسته می شود .

این کاهش قدرت سیگنال به دلایلی رخ می دهد ، انتشار سیگنال در ظرفیت های خطی ، ناهمگنی های کابل و همچنین تلفات جذب شده توسط کابل دقیقا عوامل ایجاد کننده کاهش قدرت هستند . می توان گفت افت در کابل باعث کاهش کیفیت سیگنال و در نتیجه کاهش سرعت انتقال داده ها می شود .

افت در کابل کواکسیال چه زمانی رخ می دهد ؟


افت در کابل کواکسیال
از مشکلات شایع در سیستم‌های انتقال داده است ، که می‌تواند به دلیل چندین عامل مختلف رخ دهد . در زیر به برخی از مواردی که ممکن است منجر به افت در کابل شود ، اشاره می‌کنیم ؛

  • طول کابل : با افزایش طول کابل ، افت در آن نیز افزایش می‌یابد ، که ناشی از خطاهای فیزیکی در کابل و تغییرات امپدانس کابل می باشد .

2- فرکانس سیگنال : با افزایش فرکانس سیگنال ، افت در کابل نیز افزایش می‌یابد ، چرا که با افزایش فرکانس ، بخش زیادی از انرژی سیگنال به صورت موج ، به محیط اطراف منتقل می‌شود . عدم توانایی کابل در انتقال این انرژی نیز در نهایت باعث کاهش سیگنال می‌شود .

3- کیفیت کابل : اگر کابل درست طراحی نشده یا در حین استفاده آسیب دیده باشد ، ممکن است افت قابل توجهی در آن ایجاد شود . مثلاً اگر روکش خارجی کابل شکسته یا پاره شده باشد ، امواج الکترومغناطیس در داخل کابل به سختی پخش خواهند شد .

4- انحراف از استانداردهای کابل : استفاده از کابل‌هایی که همخوانی مناسب با سیستم انتقال داده را نداشته باشند ، ممکن است منجر به افت در کابل شود .

5- شرایط محیطی : شرایط محیطی مانند ؛ دما ، رطوبت و نور ممکن است ، تأثیراتی بر روی کابل و افت در آن داشته باشند .

از این رو ، برای جلوگیری از افت در کابل کواکسیال ، بهتر است از کابل‌های با کیفیت و استاندارد استفاده کرد و در هنگام نصب ، به شرایط محیطی توجه نمود .

بیشتر بخوانید: کیفیت کابل کواکسیال به چه عواملی وابسته است؟

مشکلات ناشی از افت در کابل کواکسیال

افت در کابل کواکسیال باعث بروز مشکلات مختلفی شده ، که به شرح زیر است ؛

1 . کاهش قدرت سیگنال : افت در کابل باعث کاهش قدرت سیگنال می‌شود و در آخر سیگنال با کیفیت پایین‌تر و ضعیف‌تری به مقصد می رسد .

2 . کاهش سرعت انتقال داده : با افت قدرت سیگنال ، سرعت انتقال داده ها نیز کاهش می‌یابد و انتقال اطلاعات به مقصد نهایی به صورت کامل و بهینه انجام نخواهد شد .

3 . نویز و تداخل : افت در کابل ممکن است ، باعث ایجاد نویز و تداخل در سیگنال شود . این مشکل باعث کاهش کیفیت سیگنال و درنتیجه کاهش کارایی سیستم خواهد شد .

4 . خطا در انتقال داده ها : با توجه به کاهش قدرت سیگنال ، امکان بروز خطا در انتقال داده ها وجود دارد . این خطا ممکن است باعث از دست رفتن اطلاعات و کاهش عملکرد سیستم شود .

5 . محدودیت فاصله : افت در کابل کواکسیال محدودیت فاصله را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد . برای انتقال سیگنال به فاصله‌های بیشتر ، نیاز به تقویت کننده ها و یا تغییر سیستم انتقال داده‌ها خواهد بود .

به طور کلی ، افت در کابل باعث کاهش کیفیت و عملکرد سیستم انتقال داده می‌شود و نیاز به تقویت کننده‌ها خواهیم داشت .

مشکلات ناشی از افت در کابل کواکسیال

نکات مهم جهت رفع افت در کابل کواکسیال


برای رفع افت در کابل کواکسیال و بهبود کیفیت سیگنال ، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید ؛

1- استفاده از کابل با کیفیت بالا : این امر می‌تواند باعث بهبود انتقال داده و به حداقل رساندن افت در کابل شود . کابل‌هایی با شیلد بالا و مواد روکشی بهینه ، می‌توانند کیفیت سیگنال را بهبود بخشند .

2- استفاده از تقویت‌کننده سیگنال : استفاده از تقویت‌کننده سیگنال می‌تواند ، باعث افزایش قدرت سیگنال و به حداقل رساندن افت در کابل شود .

3- استفاده از فیلترهای پاس‌باند : استفاده از فیلترهای پاس‌باند می‌تواند ، به کاهش نویز و افزایش کیفیت سیگنال در کابل کواکسیال کمک کند .

4- تغییر طول کابل : اگر طول کابل بیشتر از حداقل مقدار مجاز برای سیستم باشد ، کوتاه‌کردن کابل می‌تواند بهبود کیفیت سیگنال و کاهش افت در کابل کواکسیال را به دنبال داشته باشد .

5- استفاده از اتصالات مناسب : استفاده از اتصالات با کیفیت و مناسب ، سبب به حداقل رساندن خطاهای فیزیکی در کابل شده و از افت در آن جلوگیری می کند .

6- شناسایی و رفع مشکلات فیزیکی : شناسایی و رفع خرابی‌های فیزیکی در کابل مانند ترک یا شکستگی در روکش خارجی ، باعث بهبود کیفیت سیگنال و کاهش افت در کابل خواهد شد .

7- استفاده از ابزارهای تست : استفاده از ابزارهای تست مانند تستر کابل می‌تواند به شناسایی مشکلات در کابل کمک کند و بهبود کیفیت سیگنال و کاهش افت در آن را تسریع کند .

کدام یک از کابل های کواکسیال دارای افت کمتری هستند؟

افت در کابل کواکسیال معمولا از کابلی به کابل دیگر متفاوت است . دو ویژگی زیر در کابل های بدون افت ، به وفور یافت می شود ؛

1 . دارای شیلد با کیفیت بالا : شیلد با کیفیت بالا به عنوان یک لایه فراگیر ، تداخلات الکترومغناطیسی را کاهش می دهد و در نتیجه باعث کاهش افت سیگنال در طول کابل می شود .

2 . قطر بزرگتر : کابل های با قطر بزرگتر معمولاً افت کمتری دارند ، زیرا این کابل ها می توانند بیشترین تعداد بیت های اطلاعاتی را از طریق خود منتقل کنند .

بنابراین ، کابل های کواکسیال با شیلد با کیفیت بالا و قطر بزرگتر معمولاً افت کمتری دارند .

کلام آخر

افت در کابل کواکسیال عاملی بوده ، که مشکلاتی را در مدار ایجاد می کند و به سبب آن ، شاهد هدر رفت سیگنال تا حد زیادی هستیم . در مجموعه سیگنال ارتباط بهترین کابل های کواکسیال را ارائه می نماید ، که میزان افت در آن ها تا حد زیادی کاهش یافته است .

بیشتر بخوانید: کابل سری آر جی ( RG Series )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *